Det är en bra dag idag!
Mina tankar från natten.

Om avgift på immaterialrätt.

På Framtidens Piratpolitik – Parley i Västerås så presenterade jag min idé om att på samma sätt som man i en fastighetskatt beskattar ägande, så kan man även tänka sig en avgift på ägandet av immaterialrättsliga tillgångar. (jag väljer för tillfället att inte diskutera tankegången bakom skatt/avgift på ägande, men hojta till i kommentarfältet om ni vill veta mer)

Hela tankegången började med att jag funderade på om man kunde använda liknande principer som vi använder i fördelningspolitiken, för att fördela resurser från resursstarka ägare av immaterialrätt till de som har idéer men inte resurser att utveckla dessa. Sen jag själv var inblandad i en process att ta ett patent i USA och 38 andra länder, så fick jag en insyn i vilka utmaningar som fanns. Nu var patentet i sin natur att jag tog existerande delar och bara kombinerade dessa på ett nytt sätt, så om patentet någonsin skulle bli något i verkligheten så skulle ett minimum av konstruktion behövas. Men ett idéen är enkel att visa, är vanligtvis inte  fallet. Kreativitet kräver att det skall vara enkelt att visa idéen för andra, och även enkel att skapa!

Så hur kan jag gynna ett samhälle av kreatörer. Ett sak som genast kändes rätt var att skapa produktionsplatformar av alla de slag. Vissa finns redan: LibraOffice för novellförfattare. Vissa är finns redan men kostar skjortan, så som 3D-CAD/CAM-program. Vissa kanske finns men jag har inte hört talas om dessa. Några exempel är storyboard-program, karaktärsdatabaser för romaner med många fiktiva karaktärer. Men det skulle vara intressant att få system som uppmuntrar till att kreatörer kan samarbeta på samma sätt som de  som har arbetat på open source-projekt såsom GNU/Linux. Tänk er att göra en 3D-animerad film där alla kan bidra med 3D-objekt på samma sätt som man bidrar med kod till open source.

Som kuriosa vill jag nämna att boken ”Stolthet och fördom” har fått en uppföljare ”Stolthet och fördom och zombies”.

Så givet att det fanns resurser kunde man ge i uppdrag till olika högskolor och universitet att vara huvudman för olika open source-projekt med inriktning mot att skapa verktyg för att möjliggöra kreativitet.

Men då började jag fundera på hur vi belönar/betygsätter elever/studenter när de gör eget arbete. Just nu har vi en rapportform som är efter Isaac Newtons mall hur en avhandling skall skrivas. I och med att en arbete, exempelvis en examensuppsats bygger på att man får inte plagiera, men man måste citera och referera så skapar man något som egentligen inte för mycket får bygga på existerande kunskap. Tänk er att man i framtiden vill belöna att någon bidrar med något till ett open source-projekt, där man kan se före och efter med en wikipedialiknande historikfunktion. Vi måste klura ut hur man även kan belöna dessa. inte bara för att det är en brist i vår förmåga att belöna studier, utan för att denna process liknar mer den verklighet som existerar idag i näringslivet. jag tror att få kommer klaga om vi kan leverera nyexaminerade med denna erfarenhet från sin studietid.

Så hur skapar vi resurser?

Här började jag tänka på en allmän skatt, men insåg snabbt att detta inte är optimalt. Eftersom teknik existerar i en föränderlig miljö så måste det finnas en självreglerande funktion som gör att det bara skall kosta när immaterialrätten är värt något. Så när är en immaterialrättighet värt något? Dels när man säljer licenser eller själva rättigheten och dels när man vill gå till domstol för att få skadestånd. I båda dessa sammanhang så kan värderingen vara intressant, men eftersom den första delen sker utanför en domstol, så fokuserar vi på del två. Om man vill driva en skadeståndsprocess så räknar man med ett skadeståndsbelopp.

Mitt förslag är att vi inte genomför en skatt, utan bara en frivillig avgift. De avgifter som har inbetalats till staten, ligger sedan till grund för beslut om skadeståndets storlek. Så oavsett om det är en banbrytande patent eller senaste schlagerlåten så kommer avgiften att variera över tid, och det är kreatören själv som bedömer värdet.

 

För övrigt anser jag att Sverigedemokraterna är rasister.

Inga kommentarer to “Om avgift på immaterialrätt.”

Kommentera

