Det är en bra dag idag!
Mina tankar från natten.

Perspektiv på övervakning

Snart kommer datalagringsdirektivet (DLD) att klubbas i Riksdagen. Tyvärr finns det inte ett tillräckligt motstånd i Riksdagen, men låt oss åtminstone hoppas att de rödgröna kan hålla sams om att rösta emot. Därmed måste detta beslutet tas med stöd från SD.

Låt mig börja med att göra klart att jag är emot övervakning generellt, men för att göra en analys på vad som händer i samhället måste jag även överväga argument som talar för en ökad övervakning. Syftet är att vi alla skall se att det inte faktiskt är de krav på ett övervakat Internet som är problemet utan att det finns saker som de som bestämmer inte skall övervakas som är minst lika intressanta.

Låt oss fundera på de argument som gäller för att övervaka Internet och jämföra dessa med de argument som finns för att övervaka alla bilar som finns registrerade här i Sverige. Därefter kommer vi att titta på varför det ena skall övervakas och det andra inte skall övervakas. Svaret kanske kommer att överraska oss.

Internet har följande problem: piratkopiering, anonyma kränkningar, terrorism och barnporr. (ok, jag måste erkänna att jag inte riktigt förstår kopplingen till Internet men det är de argument man brukar höra från folk.)

Biltrafik har följande problem: olyckor, koldioxid/buller/partiklar och att vägar tar plats i miljön. (ok, även här har jag svårt att påstå att jag förstår till fullo, men men…)

Så varför kräver inte svensk lag att alla bilar har en spårsändare på sig? Nu när alla transportsätt (utom bil och buss i kollektivtrafik) har krav på att veta ditt namn, så skulle vilken förnuftig terrorist eller för den delen barnporrdistributör självklart använda bil för att kunna göra sin grej utan att bli övervakad.

Låt oss titta på följande graf för att definiera begrepp.

Fyrfältsgraf med fyra kombinationer. På ena sidan fritt mot övervakat Internet, på andra sidan fri bilanvändning mot övervakad sådan.

Fyrfältare över samhällsmodeller

Med ett övervakat Internet hoppas makthavarna att komma till rätta med problemen ovan. Men varför gör man inte samma sak med att övervaka bilanvändningen?

Antalet medborgare som använder bil respektive Internet: Egentligen är dessa ungefär lika stora men om man tittar på de som har rösträtt så överväger bilanvändarna. Ännu starkare är denna dominans om man går till de åldersgrupper som dominerar i svensk politik och i svensk media.

Vilka brott som kan begås: Som jag redan har visat på så är det inte så stor skillnad på brotten. Barnporr kan spridas via Internet såväl som från bakluckan på en bil. Terroristen kan skicka sina planer på brott via Internet, men lika gärna kan terroristen köra samma planer i en portfölj (eller ett litet usb-minne). Nu påstås FRA-lagen förutsätta att någon gräns skall passeras, men bilar kan också köras över gränser.  Men Internet kan inte transportera sprängmedel. Internet kan inte hjälpa smugglarna med att flytta på barnen som utsätts för barnporrövergrepp. Internet kan inte stoppa anonyma kränkningar i trafiken (vilket jag är glad för, för jag kan erkänna att jag har gett fingret någon gång). Internet är inte något som släpper ut mer koldioxid/buller/partiklar än mormors bullbak. Och till sist men inte minst; jag tror att det är fler svenska barn som har förlorat en förälder i en trafikolycka än det är som har utsatts för ett fysiskt övergrepp och blivit fotograferade i akten.

Skatteeffekt: Med tanke på statens inkomster av biltrafik jämför med statens inkomster på Internet-användningen så dominerar faktiskt bilanvändningen, men skillnaden är inte så stor om man tar hänsyn till vård, vägbyggande osv. Problemet med detta resonemang ligger på ett annat plan. Vi kommer nog inte ifrån detta, eftersom vårt samhälle är uppbyggt på bilen. Samhälle är idag orienterad mot att varutransporterna kräver dessa vägar och vår tanke på att i stadsplaner skilja på kontor/affärer, bostäder och industriområden, kombinerat med att vi vill kunna bo kvar i våra hem längre än vi vill ha kvar samma arbete.

Nyhetens behag: Bilanvändandet är etablerat medan Internet är nytt. Detta är bara ett problem för de som är så gamla att de har svårt att lära sig nya saker, ett fenomen som ofta uppstår hos de som är över 40. Men för de som är under 40, har vi ett annat intressant fenomen. Intresset för att ta körkort minskar för ungdomar i storstäderna, och därmed får man det motsatta effekten. Internet är naturligt samtidigt som bilar är främmande. Så vi har ett läge där för de som är över 40 så var bilen frihetssymbolen och för de som är under så är det nu Internet.

Men vi har ett annat fenomen vi inte får glömma bort. Trots att det är en sådan symbol för frihet, så finns det starka krafter som vill behålla dagens starka beskattning av bilarna. Detta leder till en sidoeffekt få tänker på. Om vi skulle förbjuda bilen, var skulle vi få våra skatteintäkter ifrån. Samhället skulle knappast ha råd med större skattepålagor, då vi måste betala för den totala omställningen av en ny sorts varutransport.

Så om vi  nu tittar på att det inte finns några högljudda röster för spårsändare på bilar, så är det inte så att vi entydigt kan argumentera för att samhälle till varje pris vill skapa ett 1984. Det handlar mer om vilken ålder det är på de som bestämmer vår politik.

Så jag har tre sammanfattande åsikter när det gäller detta ämne:

  1. I nästa val kan det vara viktigt att föra ut budskapet att vilket parti du än röstar på, rösta aldrig på någon som är över 40 och som inte klart ha visat att denne kan ta till sig nya idéer.
  2. Att piratpartiet måste fundera på hur man skall binda upp staten vid ett beroende av skatteintäkter som är relaterad till Internet. En tydlig väg skulle vara att lägga en skatt på tillgångar likt fastighetsskatt men i detta fall på immaterialrätt.
  3. Piratpartiet kanske måste fundera på om hur vi skall få över debatten från att gälla att det övervakas, till att debattera vad som övervakas. Vi kanske (gud förbjude) måste lägga fram förslag på att övervaka bilar, för att tydliggöra för folket att det inte egentligen är att övervaka som makten är ute efter utan vi måste se till att varje gång makten pratar om att övervaka Internet, så skall folket höra att makten vill övervaka ”de andra”.

 

3 svar to “Perspektiv på övervakning”

  1. Allt fler bilar utrustas med spårsändare och de flesta säljs redan med förberedda färdiga system för införlivning av just spårsändare.

    Ovanstående är dock en bisak.

    Registreringen syftar nog inte till innehållet i vad som sänds/sägs/skrivs utan vem ”som pratar med vem”. Det är ”nätverken” man vill åt. Det är ”länkarna” som är det intressanta. Har man klassificerat en person vara en ”skummis” så vet man att de flesta kontakter denne har också är ”skummisar”.

  2. Klara har övertalat mig att skriva om hela inlägget med en liten annan vinkling. Om du inte har något emot det så tänkte jag ta bort det här inlägget då det blir överflödigt.
    Jag kan notifiera dig när det nya kommer upp, eller så kan jag i värsta fall kan jag låta båda finnas här parallellt.

  3. Den där klara får folk att göra de märkligaste ting😀 Men ja, jag vill gärna se den fungera externt på newsmill🙂


Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: