Det är en bra dag idag!
Mina tankar från natten.

Min kandidatur för Piratpartiet.

Hej

Jag heter C Magnus Berglund och nu är det dags för mig att kandidera igen till Piratpartiets valsedel. Jag var ett av namnen som var med på EU-valets valsedel. Jag tycker det gick bra för mig trots att jag började på 18:e plats på listan. Media var intresserade och jag skapade tillfällen så att Piratpartiet syntes. Utan att bedriva någon kampanj för mig själv blev jag uppkryssad så jag slutade på plats 14.

När jag i mars 2009 blev tillfrågad om jag ville bli valkretsledare för Värmland så accepterade jag, väl medveten om att jag hade en lång uppförsbacke. Piratpartiet hade inget kvar av organisationen och jag fick börja från början. Efter att ha gett Ung Piraterna en start och sett till att det fanns en UP Karlstad, så lämnade jag dem, eftersom det skulle det kännas krystat att kvarstå (jag är trots allt 47 år…). Jag är dock fortfarande revisor tills dess de har en bra kandidat från UP som kan ta över.

Jag genomförde en valrörelse, men definitivt inte på egen hand. Jag vill rikta ett stort tack till alla de som gjorde en insats. Utan er skulle allt ha gått åt pipan. Byggandet av en organisation var helt fokuserat på att distribuera valsedlar och att ordna aktiviteter. Jag delegerade så mycket jag kände att de volontärer jag hade till förfogande skulle klara av och fokuserade på valsedlar och mediakontakter.

Efter valet kände jag en irritation över att avståndet mellan partiets toppar och de volontärer som gjorde grovjobbet hade ökat, men vis av erfarenheten så visste jag att det inte var läge att dra igång en organisationsförändring. Jag sparade detta till det möte jag planerade in när det var ett år kvar till valet. Jag fick ett organisationsförslag från folket i Hammarö med Erik i spetsen. Det var ett förslag på en organisationsmodell som var funktionsorienterad. Jag såg de pedagogiska fördelarna, och framförallt att det fanns ett stöd för att engagera volontärer till andra funktioner är de rena ledarskapsposterna. Vi fattade beslutet i konsensus bland funktionärerna, och informerade om det som hade skett.

Modellen tog emot bra av partiledningen och själv hade jag stora förhoppningar på att vi skulle få en ledning med mer klara roller. Eftersom valkretsledarrollen är vagt definierad från början skulle jag förhoppningsvis kunna tona ner den till att mer likna en ordföranderoll.

När det gäller rollen som riksdagsman så är den lite tydligare, men som ni alla vet så har vi två möjliga utfall av valet att tänka på. Om vi blir vågmästare så känner ni alla till strategin att byta våra röster i riksdagen mot att vi får igenom så mycket av våra fokusfrågor som möjligt. I denna situation har vi en gångbar valuta och andra partier har stor nytta av att hålla sig väl med oss. Att jobba i denna medvind tror jag att nästan alla mina medkandidater gör minst lika bra som jag.

Däremot, om vi inte får en vågmästarroll så kommer vårt arbete bestå i att föra fram vår politik i utskott och betänkanden samt i att öka förståelsen hos andra partiers riksdagsledamöter och därigenom hjälpa dessa att inte göra nya misstag på samma sätt som de i riksdagen misslyckades med FRA-lagen och IPRED.

För att kunna påverka så behöver man dels erfarenhet av att jobba i utskott, nämnder och styrelser där dessa är sammansatta av olika viljor, och dels måste man ha förmågan att få de som sitter i styrelsen att lyssna och diskutera så att de ökar sin förståelse och därmed kanske väljer att gå på vår linje. Här gör min erfarenhet av att i många år arbetat för studenternas rättigheter på först Högskolan i Karlstad och sedan på Karlstad Universitet, kombinerat med mina utbildningar till både teknikinformatör och gymnasielärare inom teknik och data, att jag är svårslagen på meritsidan. Att jag sen har lätt att prata med folk, vilket jag dagligen får göra i min taxi, gör mig enkelt till bästa valet för att hantera en situation där vi inte har vågmästarroll.

Så satsa säkert inför valet och se till att jag, C Magnus Berglund, kommer på en valbar plats på våra riksdagslistor.

6 svar to “Min kandidatur för Piratpartiet.”

  1. Tja, också ett sätt att spinna problemen i Värmland till din fördel.

  2. Till första micke. Om du inte kan gå vidare så kan du lika gärna byta parti, jag börjar bli trött på din vendetta mot magnus.

  3. Vilken vendetta? Vem pratar du om?

  4. Man kan väl bara önska till.

    Även om det vore jobbigt att du blir ”känd” eftersom ditt namn är alldeles för likt mitt.😉

    /Markus, ofta omdöpt till ”Magnus”


Kommentera

