Det är en bra dag idag!
Mina tankar från natten.

Transparens i makten

Ledarskap är ett konstigt fenomen. Folk har en uppfattning om att makt är ledarskap, när det är egentligen så att vi borde kräva att makten har ett ledarskap, annars borde vi (i val) ta ifrån dessa felplacerade maktpersoner just den makt vi har givit dom. Men eftersom vi inte kräver något vettigt ledarskap (eller snarare att media och opinionsbildare inte bryr sig om att visa på bristande ledarskap) så sitter vi med fel personer på många poster.

Många tror att vara chef är att använda de fyra maktmetoderna:

  • Hota
  • Hindra
  • Muta
  • Lura

Tyvärr är det så att varje gång du använder ett av dessa fyra så förlorar det lite av sin användbarhet. Låt mig ge ett exempel: Du sitter i en bil full med barn och skall köra riktigt långt. När barnen kinkar, så stannar du och ger dem varsin glass. Lyckan är stor i bilen, men snart är barnen uttråkade och du försöker samma sak. Lyckan är då lite mindre… 17:e gången barnen får glass mår de snarare mer illa än de blir mindre kinkiga. detta fenomen kallas Lagen om avtagande avkastning. Som parentes så är detta också varför chefer vill ha större och större bonusprogram… de saknar känslan av den första mutan, och måste kompensera med större belopp. Samma sak med en förälder som slår sitt barn. Första gången räcker det med en dask… men snart har barnet vant sig och det blir allt grövre våld för att ge samma effekt.

Ni som känner mig vet att jag skulle inte skriva om detta om jag inte trodde att jag hade en lösning. Och naturligtvis har jag en metod som fungerar varje gång just för att det ligger i människans natur (eller till och med i varje däggdjurs natur). Varje barn suger i sig information om hur föräldrar gör och försöker lära sig av detta. Detta är en stark överlevnadsinstinkt. Ju snabbare ett barn lär sig desto större är chansen att barnet klarar sig själv om något rovdjur skulle ta någon eller några av föräldrarna. Därför är det så viktigt att föräldrarna gör rätt och av rätt anledning.

Varför är att göra rätt så viktigt? Jo, det finns en princip där man i sin utveckling går igenom olika stadier.

  1. Man vet inte om reglerna och gör som man vill.
  2. Man har lärt sig reglerna och ser kunskapen om reglerna som ett bevis på att man har blivit vuxen.
  3. Man kan så mycket om reglerna så man förstår varför de finns och varför det finns tillfällen när det är ok att bryta reglerna.

Ett mycket bra exempel på punkt 3, regelbrott är ifrån reklamens värld. Om du vill sälja en produkt är regeln att du måste berätta ditt namn så att kunderna köper produkten från just dig. Men Viking Line har insett att deras namn är så mycket en ikon att de inte bryr sig om att skriva ut hela namnet. Ett exempel hittar du här.

I stadie 1 och 2 så använder man mycket kraft på att hitta sina förebilder, och detta är en del av processen att skaffa sig en egen identitet. Man sortera bort de som inte har det som krävs av en förebild och kastar på sophögen. Men om man hittar egenskaper som är önskvärda så internaliserar man dessa egenskaper. Eller för att förklara det enklare. En dag så kanske du tänker: Hur skulle förebild X göra i denna situationen?

Ok, nu är det många som läsar denna blogg för att jag är pirat, och undrar… när kommer pirataspekten?

Det finns faktiskt två stycken.

Den första aspekten är att om de som sitter vid makten vill att vi skall ge upp vår integritet och låta vår privatliv bli analyserat vid FRA och i det medieindustriella komplexet (IPRED) så måste de vid makten låt sig bli granskade på samma sätt för att just vara ett föredöme. Därför skickar MI6 klara signaler om att de inte vill att vi skall vilja bli avlyssnade genom att de genast drar bort bilder och information från facebook.

Den andra aspekten är lite klurigare. Henrik Alexandersson (HAX) har ett litet krig mot Expressen. Anna Troberg funderar både här och här om detta krig. HAX har problem i detta fallet att göra en analys vilken grupp han skall vara förebild för. Tyvärr är det riktigt svårt att vara en förebild för båda, och jag tror att hans försök att blidka båda grupperna gör att han hamnar i en värre knipa. Grabbarna som står för grabbigheten, tycker det är ok att porrfilma osv medans tjejerna som står för det mer politisk korrekta kan tycka att det är ok att HAX går ut och avslöjar Serung och Expressen. Tyvärr så kräver tjejerna en mer genuin avbön för att HAX skall accepteras fullt ut. Och grabbarna tycker att det är lite konstigt hur det skall vara något bra att avslöja porrkontakter, så där förlorare HAX lite av sitt stöd hos grabbarna.

Jag tror det skulle vara bra om partiet tog sig en funderare på om stödet hos de unga männen kan ha att göra med att piratpartiet inte uppfattas som politiskt korrekta (min uppfattning är att så är fallet) och om det är värt att offra detta stöd för att likrikta sig med de som gammelmedia vill lansera som normen. (Tyvärr saknar jag en direktlänk till Olof Petersson om ”Journalism som politisk inriktning” men lite hittar ni här om ni läser längre ner på sidan.)

Lite av detta tänk har jag uppfattat i diskussionerna hos CE och Rick om ”lågt hängande frukt” och vilka väljargrupper man skall närma sig med drygt ett år kvar till riksdagsvalet 19 september 2010. Detta kanske är en diskussion som skulle föras ut lite mer i svärmen. Vi är ju de facto just nu förebilder för grabbarna, och får vi dessa att förkasta oss genom att vi gör fel saker av fel anledningar, kommer kritikstormen mot tpb vara en storm i ett vattenglas.

4 svar to “Transparens i makten”

  1. Hello.

    Jag tycker saker du säger här är intressanta. Men det jag funderar på när jag läser den och slutsatserna är om det i så fall håller på att skapas en oöverbryggbar klyfta mellan könen i dagens unga generation. Det tror jag ärligt talat vore förödande för samhället i stort.

    Tjejerna skulle enligt en sådan modell hamna i MP och killarna i PP. Det låter inte för mig som en bra lösning. Det kommer inte skapa vettiga organisationer för någon av oss och ultimately riskera att dra allt vad jämställdhetsframsteg heter tillbaka. Vill vi verkligen ha det så?

  2. Självklart inte. Problemet är att du ställer frågan till mig och glömmer ställa frågan till våran största grupp bland våra väljare. Jag är en gammal gubbe, och känner mig inte det minsta grabbig. Men om grabbigheten blir ett skällsord i PP så tror jag att sverigedemokraterna kommer tacka oss för det ökade väljarstödet. Och om kvinnorna går över till MP och vi behåller grabbarna, så är det ett långt bättre alternativ än om vi satsar på att behålla de kvinnorna som reagerar mest på HAX och att de grabbigaste grabbarna går över till sverigedemokraterna.

    Det enda jag frågar begär är att lite eftertänksamhet kan vara bra för samhället i stort och även för piratpartiet. Jag är helt med hur viktigt detta är för dessa kvinnors identitet, men tyvärr är det nog så att grabbigheten är nog så viktig för vissa grabbars identitet.

    Låt oss stå för vidsynthet och tolerans och därigenom vara föredömen för både män och kvinnor.

  3. Hmm, jag tror det är ett lite för enkelt sätt att se det på. Grabbiga killar som gillar porr och Sverigedemokraterna går inte riktigt ihop i mina ögon alls faktiskt. Eftersom SD är ett konservativt parti🙂

    Så snarare skulle de grabbigaste grabbarna hamna någon annastans, t ex i förlängningen hos folkpartiets trottar – Liberati😉

  4. Jag tänkte nog mer åt hållet att det är de grabbar som är trött på allt som är politiskt korrekt, och röstar på vad som helst som är tillräckligt ”up-yours”, som skulle kunna byta mellan pp och sd.


Kommentera

