Det är en bra dag idag!
Mina tankar från natten.

En taxiägares klagan

Ok, jag har gått och funderat på detta i flera veckor och har kommit fram till att om jag inte skriver av mig det här så kommer min skrivkramp att hålla i sig.
Det är inte originellt eller dagsfärskt, men det måste bara göras. Jag ber om ursäkt.

Jag kör taxi. Vi har sett en minskning av taxiåkandet. Alla vet vi att det finns svarttaxi därute. Vissa tar till och med egen bil till tåget och till flyget. Föräldrar åker och hämtar sina barn när de vill hem på natten.
Alla dessa faktorer gör att taxiåkandet minskar. Tyvärr finns det nackdelar med detta. Problemen med svarttaxi är uppenbara, men även kan det vara så att någon förälder inte har riktigt koll på hur många folköl de drack till fotbollen innan de sätter sig vid ratten och kör för att hämta sina barn.
Vi kan också konstatera att parkerade bilar vid flygplatserna utsätts för inbrott. Via hälare osv kommer dessa inbrotttjuvar åt kontakter som de kan använda på knark.

Så vad skall vi göra för att komma tillrätta med problemet. Ett förslag är att stämma mercedes, volkwagen och volvo för medhjälp till svarttaxi, knarkhandel och rattfylla.
Ett annat alternativ är att lägga en extra fordonskatt som går till stöd till taxiförare.
Man kan också tänka sig att bilägare frivilligt får sätta ett månadsmärke på framrutan där det står att de har frivilligt betalat kostnaden för ovanstående problem, så att polisen låter dessa åka utan kontroll.

Eftersom polisen i en rättstat inte kan göra undersökningar utan misstanke, skall naturligtvis taxiägare istället ha rätt att stoppa bilar, stämma ägarna (inte förarna) av dessa bilar och presentera trovärdiga bevis så som en blyertskiss över hur de såg en spritflaska ligga i bilen.

C Magnus Berglund
Nybliven taxiägare

11 svar to “En taxiägares klagan”

  1. Kung. Liknelsen fick mig att baxna av skratt. =)

    Rock ånn!

  2. KLOCKRENT!
    och så användbar liknelse dessutom, TACK!

    /loulah

  3. ouch!

  4. Klockrent! Underbart! Så enkelt men säger så mycket…

  5. lol så du menar alltså ha en avgift för att taxiförare får köra mindre eftersom det är lågkonjunktur, yeah right. Man kan göra samma sak med restauranger, dom har ju mindre omsättning och när föräldrar ska laga mat så gud vet vad dom kan he i när dom druckit folk öl. Då kan vi ha en skatt så att restaurangerna kan gå runt.

    Tycker istället att man kan satsa på lokaltrafik. Finns en massa fördelar med det.
    1. Kostar inte fan att ta sig
    hem. Taxi kostar aldeles för
    mkt
    2. Mer miljövänligt med
    lokaltrafik.
    Dom två punkterna borde förklar varför man inte borde beskatta medborgarna för att uppehålla en bransh som inte är så viktig för samhället som taxi.

  6. Skönt att du skrattar, men för säkerhet skull: Jag har målat med samma pensel som upphovsrättsindustrin har målat med. Det är en liknelse för att visa hur dumt musik- och skivindustrin argumenterar. Om du hade följt argumentationen, så skulle du ha känt igen vad som inspirerade mig.
    Om du nu förstod från början så bra gjort; du råkar bara vara lite otydlig. Om inte så kanske du förstår nu.

  7. […] I och med all allt har så stor rätts-osäkerhet så säger bedömare att det räcker med att öppna upp ett trådlöst nätverk i hemmet och abonnenten går fri. Danmark har samma lag och den har varit igång ett tag. Ingen har fällts mot sitt nekande, och om trådlösa nätverk har varit inblandade så lägger skivbolaget ner. Är du med på att jag vänder mig mot att ett uteblivet köptillfälle är stöld? Det finns många uteblivna köptillfällen i samhället: Jag bloggar om detta i ironisk form här […]

  8. hehe vilken rolig läsning Magnus, tack för dina uppslag😀

  9. Klockrent mannen, tack för den!

  10. Skön liknelse även om jag inte tror på allt du skriver om orsaker till minskat taxiresande.

  11. Ett alldeles utmärkt initiativ att få bukt med svarttaxi-problemet som du föreslår. Men just nu har det kommit till min kännedom att dessa parias har hittat ett nytt sätt att kringgå lagen. Flera svarttaxi-förare har tydligen börjat använda sig av veteranbilar d.v.s bilmodeller som slutade tillverkas för över 70 år sedan.
    Därför så föreslår jag att vi dessutom utöver dina förslag också höjer gränsen på 70 år till 130 år för denna kategori av bilar.


Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: